miércoles, 15 de octubre de 2014

Les finalitats de l'educació

    Diversos debats són els que encara avui dia mantenen la lluita del saber: quines són les finalitats de l'educació?
    En l'actualitat ens trobem en un procés de modernització del sistema educatiu, però es tracta d'un procés molt lent i difícil de portar a terme. Hi ha diversos factors que afecten a l'educació ja des de l'arrel, existeix una pugna constant per una democratització d'un sistema educatiu tradicional que pretén instruir quan nosaltres el que realment volem i desitjam és educar. Segons el sistema educatiu tradicional el mestre adoctrina i introdueix l'alumne en un ambient d'aprenentatge selectiu i propedèutic, seguint una metodologia transmissiva mitjançant la qual es cerca la rapidesa i l'efectivitat: el mestre ho sap tot i inculca a un alumne passiu uns conceptes concrets extrets de llibres de text, l'aprenentatge només té sentit en funció del currículum  i té com a objectiu superar una sèrie d'etapes establertes durant les quals es planteja un mètode d'avaluació basat en la sanció de totes aquelles mancances que reflecteixi l'alumne envers l'unitat de conceptes imposats.
    No s'ha d'esborrar el passat, ni tampoc es pot, però les finalitats d'aquest sistema educatiu funcional i tradicional no són les que interessen de cara a una correcta formació de les persones, de la societat, l'ensenyament i l'aprenentatge és canviant, no és immutable, s'ha d'adequar i adaptar al context corresponent i això és el origina el debat i la lluita: es necessita una modernització, una democratització del sistema educatiu, dels processos educatiu, instruir no és la clau i el correcte és educar, construir, guiar i compartir. La pretenció principal i fonamental és aconseguir que el mestre sigui el guia d'un alumne actiu que desenvolupi una sèrie de competències bàsiques, procediments curriculars, actituds i demostri les seves aptituds. L'escola ha de ser orientadora i ha de conduir l'alumne als quatre pilars fonamentals de l'educació: aprendre a conéixer, aprendre a fer,  aprendre a ser i aprendre a viure en societat. Es cerca l'eficàcia educativa mitjançant un metodologia constructivista i que utilitza una infinita  diversitat de recursos per l'aprenentatge, es recupera un mestre que abans, amb el sistema educatiu tradicional, s'havia vist desprofessionalitzat. Ja per acabar, el tipus d'avaluació és imprescindible en aquest procés de millora: la sanció és un obstacle per a l'aprenentatge, així que el pas definitiu és orientar aquest procés dintre d'un amplíssim marc temporal, espacial i d'agrupaments.

No hay comentarios:

Publicar un comentario