miércoles, 19 de noviembre de 2014

Importància de les competències

      Treballar per competències en educació segueix sent objecte de crítica per part de molta gent que realment encara no s'ha adonat que és un sistema innovador però que ja es venia executant de temps enrere. El propi Antoni Zabala ens aporta, com una brisa d'aire fresc, unes dades prou interessants:
-No estem començant a treballar en competències, ja ho fem des de fa temps, però anem in crescendo, aconseguint perfeccionar el sistema.
-El treball fet fins ara pels mestres, per molt renou que s'hagi format, no ha estat dolent, ha estat de qualitat, doncs s'ha de valorar l'esforç latent dels professionals que duen a terme aquest procés tan innovador.
-El sistema de competències prové del món empresarial i, per tant, en aquest canvi d'àmbit resideix la complexitat d'adaptació, però val la pena perquè serà la metodologia que ens permetrà resoldre tot tipus de conflictes i nous problemes.

¿Per què treballar per competències?

      Treballar per competències ens ajudarà a passar d'un model propedèutic i selectiu com el que veiem instaurat al batxillerat, arrelat en les matèries com a objecte d'estudi, a un model de formació integral com el que ja es practica a infantil i primària, on l'objecte d'estudi és donar respostes als problemes de la vida.
      Abans a les escoles es formaven, mitjançant el model propedèutic i selectiu esmentat, petits universitaris, que havien d'assolir molta matèria però realment no eren formats i preparats per a les problemàtiques reals de la vida. Ara, utòpicament, es pot passar a una formació constant:
-Bons professionals en tots els àmbits
-Formació integral en totes les competències personals
-La vida com a objecte d'estudi
-Pas de la selecció a l'orientació, adaptada a les necessitats, habilitats i possibilitats de l'alumne


                                          Imatge pròpia, importada des de Twitter (Zabala)

      Competència: capacitat d'efectuar o fer front a tasques diverses:   
            Com?, doncs de forma eficaç i en un context específic.
      Per dur a terme així com està establert s'ha de tenir una actitud adequada prèvia, utilitzar les habilitats pròpies i exposar els coneixements adquirits, tot això al mateix temps i de manera integrada. S'ha d'actuar de manera estratègica i flexible. Per actuar de manera competent, també s'ha de dominar l'anàlisi de situacions complexes i ensenyar-los des de petits.
      -Com s'aprèn? Analitzant.
      Tanmateix, el saber fer és inherent en les competències, així que també es pot enfocar com que, simplement, s'aprèn fent.
      Arribats a aquest punt podríem dir que s'aprèn i assimila a través de l'experiència, la comprensió i la capacitat de construir. Per això diem que la teoria és important, però la pràctica és imprescindible, i es torna a repetir el que sempre s'ha de tenir present, doncs "per aprendre a fer el que sigui, s'ha de fer, practicar-ho, repetir-ho, fins adquirir la pràctica necessària i aplicar la teoria corresponent".


      Organització de l'aula
      L'aula també s'organitza per competències, a partir dels models, la reflexió i l'execució. Uns ajuden als altres, contínuament. Els nens poden ser distribuïts en diversos grups de treball, arriant a formar assemblees, exposant els seus valor i configurant així un sistema d'aprenentatge democràtic. Tant mestre com alumnes desenvoluparan un procés d'aprenentatge on hi haurà una vinculació afectiva, una solidaritat, una tolerància, una experiència de vida i una col·laboració que ho facilitaran i milloraran. 
           Imatge importada des de Instagram, 
     piràmide competències, definició i aptituds.

   
      Funcionalitat: tot allò que s'aprèn, l'alumne ha de saber perquè. Així que el millor és començar les unitats didàctiques partint de situacions reals.
    -Complexitat de la situació: els enunciats mai han de ser simples, han de ser complexos, per a poder aprendre a resoldre nous problemes.
    Arrel de les idees de Montesquieu, volem aconseguir una escola democràtica, per això hem de canviar el tipus d'escola a una on regnin:
     -Participació
     -Organització
     -Diversitat
     -Integració de diferents components


     -Les disciplines no són suficients per entendre la vida, són bàsiques però insuficients.-
      



No hay comentarios:

Publicar un comentario